Magie - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Magie - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Magie

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

06 Februari 2013 | Sri Lanka, Colombo

Borrelende kleipotten, oeroude vijzels, antieke weegschalen.
Dit is magie, althans zo komt het over op het eerste gezicht. We zijn in de ruimte, waar de kruidendrankjes, -pillen en –poeders worden gemaakt.
De ‘traditional practicioner’ vertelt, nadat hij wierook heeft aangestoken bij een beeltenis van Dhanwantari – godin van de geneesmiddelen - dat Sri Lanka gezegend is met 1374 geneeskrachtige planten en kruiden. Deze man met 40 jaar ervaring, heeft geen universitaire opleiding, zoals dokter Mangede, bij wie wij de consulten hebben; de practicioner komt uit een traditionele familie, waar de kennis van vader op zoon wordt overgebracht. Het verhaal gaat, dat toen de godin nectar dronk er 7 druppels op de grond vielen. Uit deze druppels ontstonden de 7 basiskruiden voor de ayurveda. Hij toont ons ook de ‘dokterstas’, een klein hoornvormig doosje dat de dokter altijd bij zich heeft. Hierin zit bv. een steentje, dat in werkelijkheid verharde kruiden zijn en dat wordt toegepast bij een slangenbeet. Een miniflesje bevat pilletjes zo klein als een speldenknop.
Een waaier van beschreven palmblad blijkt wat ik maar noem de codex medicus van de ayurveda te bevatten.
Verderop staan grote houten vaten; nee er zit geen wijn in, maar er vindt wel een fermentatieproces in plaats. De practicioner vult het vat met ‘dashamularishta’ – een mengsel 72 ingrediënten - aan met een mengsel van juggery (suiker) en honing. Het wordt vervolgens hermetisch afgesloten met klei en dan zal het een maand lang rusten. Dit leidt tot 150 liter basis kruidenvocht, waarvan vervolgens geneeskrachtige drankjes worden gemaakt.
In de dampende potten staan kruiden in te koken tot een achtste van het oorspronkelijke volume. Later komt het als drankje op onze tafel in het restaurant te staan; we worden geacht daar na elke maaltijd een lepeltje van te nemen om de spijsvertering te bevorderen.
Hier worden ook de pillen gedraaid. Elke dag vers. Als je nagaat, dat we dagelijks zo’n 8 pillen (60 mg per stuk!) en poeders krijgen en er zo’n 100 mensen in behandeling zijn, begrijp je wel wat een werk dat is. Ons ontzag voor de ayurveda (ayur= leven, veda= kennis) wordt alsmaar groter.
Afgezien van de grote hoeveelheden fruit en groente en wat vis is dit wat wij in deze 14 dagen binnenkrijgen: 42 kopjes soep, 56 glazen vers vruchtensap, 98 pillen en poeders, 112 kopjes kruidenthee, 6 liter kruidendrank; 0 glazen wijn, 0 vlees, 0 koffie, 0 brood, 0 crème brulée of chocolat fondant, 0 drop!

p.s. als je dat mengseltje dashamularishta ook eens wil maken,
kijk dan op:
Succes ermee!

• 06 Februari 2013 - 17:17

Gien En Annelies:

Lieve geschoonde vrienden, dank voor al het moois, in schrift en beeld.
    Wij lezen en kijken met bewondering voor jullie! Inmiddels zijn we redelijk aan het herstellen van een vervelend griepbed en snakken naar warmte en zon!
    Wij wensen jullie nog een paar magische en smaakvolle dagen. Goede terugreis!
    Alle liefs,
    Gien+Annelies xxx

• 06 Februari 2013 - 18:40

A & H:

Klinkt uhhhh... gezond. Is jullie plan om je voortaan aan dit regime te houden? Bises uit StQ.

• 06 Februari 2013 - 22:33

Annet:

En hoe voelen jullie je met al die gezonde kruiden en pillen? Mis je je wijntje? Of is het een kwestie van instellen? Wat een belevenis!

• 06 Februari 2013 - 23:54

Ineke:

Lieve luitjes, met alle respect, maar gaan jullie nu een compleet nieuwe garderobe aanschaffen? er zullen wel wat aan kilootjes achterblijven in het resort. Dit bedacht vanuit NY, waar de te verorberen porties gigantisch zijn.