Barbryn Ayurveda Beach resort - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Barbryn Ayurveda Beach resort - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Barbryn Ayurveda Beach resort

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

30 Januari 2014 | Sri Lanka, Colombo

29/1
Na vier dagen behandeling vinden we, dat we wel recht hebben op een uitje. Met de bus naar Galle; de oude stad laat goed de invloed van de kolonisaties zien. Een stevig fort, gebouwd door de Portugezen; een Nederlands pakhuis; een Nederlands hospitaal, dat prachtig gerestaureerd is en nu dienst doet als rechtbank. Op straat zien we overigens in een hoek een hoop oude dossiers liggen, zo voor het grijpen! Ik neem er één - dossier nr. 1297 uit eind 80-iger jaren! - mee om eens te bestuderen, maar ver kom ik niet, want het is allemaal in het Singalees. Het zogeheten ‘Dutch museum’ aan de Lynbaanstreet is een vergaarbak van van alles en nog wat. Met moeite ontdekken we er wat Delfts blauw en Hollandse tegels. Uit de Hollandse tijd stamt ook de Groote Kerk. De Engelsen hebben hun sporen achtergelaten met een Anglicaanse kerk en een vuurtoren. Op de terugweg kom ik in gesprek met een Engelsman, die ook in het resort verblijft en van wie ik eerst dacht: Wat is dat voor een type? Baardstoppels, smoezelig gekleed in een oud gifgroen shortje met gifgroen/rood/oranje en nog wat kleuren geblokt overhemd. Engels hoedje op. En water dan allemaal voor interessants uit komt , als je in gesprek raakt. Eerst vertelt hij, dat hij na het resort een gastronomische toer gaat doen in Sri Lanka. Zijn zoon, chef-kok heeft dat uitgestippeld naar aanleiding van een boek van een Amerikaanse schrijver over gastronomie (Anthony Bourdain, ik moet hem nog googelen; schijnt een autoriteit op het gebied van de gastronomie te zijn). Wij roepen natuurlijk meteen uit, dat hij dat misschien beter andersom had kunnen plannen! Vervolgens vertelt hij, dat hij thuis in Dorset alle exotische kruiden kweekt, die hier in de gerechten gebruikt worden. Dan blijkt hij ook nog vlindertuinen opgezet te hebben, o.a. in Florida en in Zwitserland. Er schijnen 18.000 verschillende vlindersoorten te bestaan, om van ‘moths’ (motachtigen) nog maar niet te spreken: 500.000! Tussen neus en lippen door vertelt hij ook een aantal bijenkorven te hebben en honing te maken! En deze meneer was van beroep advocaat! Ach ja, wat zegt de buitenkant ….

30/1
Wie zal mij om deze dag benijden? Sommigen denken bij ons verblijf hier aan vakantie. En wat denk je bij vakantie? Opstaan en naar bed gaan wanneer je zin hebt; eten wat je wilt, een koel glas bier, een ijsje op zijn tijd enz. Wij zijn hier voor een zogeheten ‘panchakarma’, dit is een ontgifting van het lichaam en zo mogelijk ook de geest. Dagelijks behandeling met acupunctuur, massage, kruidenpakking en kruidenbad en pilletjes, poeders en drankjes op gezette tijden in te nemen. Het begint met een consultatie van een ayurvedisch arts, die bepaalt wat goed voor ons is. En wij geven ons over. Er kan elke dag onder deskundige leiding yoga worden gedaan en zo nu en dan komt er een monnik voor meditatie. Maar voor mij is het vandaag ‘Virechana Karma’, een behandeling om de darmen schoon te krijgen. 's Morgens geen douche, geen heerlijk ontbijt, niets drinken, maar om 6.30 uur een buikmassage met warme olie en een drankje, dat je niemand echt gunt. Vervolgens zo veel mogelijk warm water drinken en dan maar afwachten. Op de kamer blijven, wc dichtbij! Na een half uur begin ik een deel van het drankje uit te kotsen, wat niet de bedoeling is. Om half elf breekt het zweet mij uit, heftige buikkrampen, trillende benen. Alle wc-gangen moeten genoteerd. Maar ik kom er doorheen! Om half één een onduidelijk zout/zuur drankje, om één uur een kommetje rijstewater en om drie uur zwarte thee met palmsuiker. Pas vanaf morgenavond zal ik weer gewoon meeëten en wat is gewoon? Het ayurvedisch Srilankaanse eten is verrukkelijk. Kunnen we mooi Annet’s 60ste verjaardag vieren. Maar wel zonder champagne, of zelfs een glas wijn!

• 01 Februari 2014 - 18:09

Lizzy Van Gent:

Uhmmmmm, ge hebt gelijk, ik benijd je niet! Maar vind het wel knap wat je doet! Ik gun je dat ge met veel nieuwe energie terugkomt! En dan snel even afspreken! Liefs en xxx

• 05 Februari 2014 - 13:21

Anneke:

Virecharna karma? Marteling zou dit voor mij zijn alhoewel je je er daarna wschl super gezond door voelt. Maar geniet maar van alle behandelingen. Xx

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Sri, here we come again!

Na een gezellige NL-Gard nieuwjaarsborrel met een groot aantal NL-ers, die in de Gard wonen, nu koffers pakken. Morgen huis poetsen en dinsdag met de TGV naar Parijs om de volgende dag naar Sri Lanka te vliegen. Daar verblijven we twee dagen in Colombo; gaan vervolgens met de trein naar Kandy, waar we weer het Srilankaanse gezin in Summit View gaan opzoeken; daarna met de trein naar het zuiden - door berglandschap en theeplantages. Na een tweetal dagen in Ella naar de andere vestiging van de Barberyn Ayurveda Resorts, dit keer in Weligama. Ik hoop zo nu en dan verslag te kunnen doen.
Hier alvast een eerste frappante constatering. Een treinreis van Edinburgh naar Newcastle van zo'n 2 en een half uur kost 60 euro per persoon; in Sri Lanka konden we kiezen: voor de treinreis van Colombo naar Kandy van dezelfde duur voor een ticket van 2 euro per persoon, of met iets meer comfort en wifi voor 9 euro. Je kan wel raden, waar wij voor gekozen hebben!
En welke boeken nemen wij dit keer mee? Voor Dirk zoals altijd de Four Quartet van T.S. Elliot; 'Danse dans la poussière rouge' van Marong Xuecun en ook twee boeken van Eric Emmanuel Schmitt, die ik van man, resp. zoon kreeg voor mijn verjaardag. Ik neem de lijvige biografie van Einstein mee, verder 'Negen facetten van eenheid' van Almaas en 'Waar je ook gaat daar ben je' van Jon Kabat-Zinn, om bij de les te blijven, haha!
En mijn mapje met enneagram-papieren gaat ook weer mee, zoals altijd. Wie weet tref ik nog iemand onderweg, die zichzelf beter wil leren kennen en dan kan ik een type-interview afnemen. We verheugen ons erop onze vriendin Annet in het resort te ontmoeten.