Binh Hinh karstgebergte en Hué - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frederike - WaarBenJij.nu Binh Hinh karstgebergte en Hué - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frederike - WaarBenJij.nu

Binh Hinh karstgebergte en Hué

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

27 Februari 2016 | Vietnam, Hanoi

Vandaag aangekomen in Hué, de vroegere hoofdstad van Vietnam, waar in de 19e en 20e eeuw de keizers van de Ngyen dynastie gewoond hebben. De laatste keizer werd in 1945 afgezet.We bezochten het keizerlijk paleis met de zogeheten verboden paarse stad, waar de keizer met zijn honderden concubines woonden. Mannen werden er niet toegelaten. Door het Tet-offensief in 1968 is er veel verwoest, maar langzaam aan wordt er weer veel in de originele stijl opgebouwd. Wij lopen er met gemengde gevoelens, zoals zo vaak. De rijkdom van de keizers staat zo in schril contrast met de ‘gewone’ bevolking. De eerste keizer begon met 30.000 arbeiders aan het werk te zetten en dat groeide uit tot 150.000! Wat waren de levensomstandigheden van die mensen? Kregen ze behoorlijk te eten, was er goede gezondheidszorg? Daar vertellen de gidsjes niets over. Ook geeft te denken, dat de communisten eerst de boel platbombarderen en nu weer met veel geld, vast ook van buiten Vietnam, herstellen. Het levert natuurlijk flink wat middelen op dankzij de touristen. We werden pas echt geraakt, toen we achterin nog niet gerestaureerde poorten ontdekten. Blijkbaar zit daar toch meer leven in, dan in het nieuwe. Ik zal wat foto’s daarvan toevoegen.

Onze gids geeft regelmatig colleges over de politieke geschiedenis en over de huidige situatie. Het land heet dan wel communistisch te zijn, maar heeft ook het grote geld binnen gehaald.
Ook hier ontstaat net als in China een kleine zeer rijke bovenlaag van 5% tegenover 95% arme mensen, voornamelijk in de agrarische sector. Het land is in 30 jaar verdriedubbeld naar 93 miljoen inwoners. 5 miljoen daarvan is lid van de communistische partij; het is een totalitaire en dictatoriale staat, waar de bevolking niets te vertellen heeft. Ho Chi Min wordt op een voetstuk geplaatst – er staat een megalomane graftombe van hem in Hanoi -, wat hij zelf nooit gewild zou hebben. En het land is dan wel herenigd, maar er zijn nog steeds grote cultuurverschillen tussen Noord en Zuid.

Gisteren bezochten we het Karstgebergte Binh Hin. Enigszins vergelijkbaar met wat we in de Halongbaai zagen, maar dit was in het land. Je kunt er doorheen fietsen, maar ook varen, omdat er veel water is. Het aparte is, dat er dan tussen het water, waar wij doorheen voeren en het gebergte, rijstveldjes waren. Soms waren er tunnelachtige openingen in de bergen, waar we doorheen konden varen. Ik zal proberen om een filmpje te uploaden.

Ik zal een foto plaatsen van een overzicht, dat ik op een muur in een dorpje aantrof.
Hierbij past een mc-vraag: Wat stelt dit overzicht voor?

a. planning van de grondverdeling in 2015
b. planning van het dorpsfestival
c. planning van de rijstoogst
d. overzicht van de zomervakanties

• 27 Februari 2016 - 22:43

Annet:

Mooi de foto's!
    Ik heb gegokt op antwoord b.
    Kan daar niets over vinden.
    Groetjes!

• 28 Februari 2016 - 12:56

Annet:

Nummer c lijkt me toch de beste optie.
    Veel plezier daar! Lijkt me machtig mooi en interessant.

• 28 Februari 2016 - 15:27

Frederike :

Je hebt het prijsje in de wacht gesleept Annet, weliswaar met het tweede antwoord.
    Eigenlijk klopte mijn tekst niet helemaal. Het is de zaaikalender voor de rijst, zodat iedereen in het dorp weet, waar ie aan toe is! Mooi plaatje toch?! Een dorpsfestival zou natuurlijk ook leuk zijn. Overigens hebben ze dat wel in elk dorp; ze gaan dan de plaatselijke heilige in de voor hem/haar opgerichte tempel eren en daarna natuurlijk lekker eten en drinken.

• 28 Februari 2016 - 17:39

Herman:

Alleen al om foto's te maken zou ik bij je willen zijn!
    Lfs.

Her