Xin chao Hanoi! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frederike - WaarBenJij.nu Xin chao Hanoi! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frederike - WaarBenJij.nu

Xin chao Hanoi!

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

23 Februari 2016 | Vietnam, Hanoi

Dit is onze tweede dag in Hanoi, een drukke stad, waar het straatbeeld vooral bepaald wordt door hoge smalle huizen, ontelbaar veel scooters, onwaarschijnlijk electrawerk (loshangende groepen van tientallen kabels) en groepjes mensen, die op de stoep zitten te eten. We konden vanmorgen niet vroeg genoeg het bed uitkomen om ook hier ons favoriete ochtendritueel – qui gong – uit te voeren. Het schijnt, dat dat je daarvoor ’s morgens tussen vijf en zes bij het meer moet zijn! En waarom zijn die huizen, vaak nog geen drie meter breeed en wel heel hoog, zo smal? Dat had met de belasting te maken: de hoogte daarvan werd bepaald door de breedte van de huizen.

Gisteren bezochten we meteen het oude gedeelte met straten genoemd naar de ambachten. We leren al snel hoe we moeten oversteken: rustig de straat opgaan, hand uitsteken, zodat het voortrazende verkeer om ons heen rijdt. Vandaag een tochtje met de riksha, ook weer door de oude wijk naar de tempel van de literatuur. Een groot complex, dat in 1070 is opgericht, dat eigenlijk meer een opleidingsinstituut voor de Mandarijnen was (vergelijk het met de ENA in Parijs). De tempel van Confucius maakt hiervan deel uit. Er zijn stèles uit de 16e tot 18e eeuw te zien met vermelding van de namen van de laureaten per jaargang. De staan op een schildpad, voor de Chinezen een heilig dier, symbool van lang leven. Er is veel rood in de Chinese tempels; het rood staat voor geluk, leven (bloed) en kracht. De tempels zijn veel overdadiger dan die in Sri Lanka. De Chinese invloed is duidelijk voelbaar. We zien tot nu toe slechts één meer sobere buddha, in rose marmer.

Op verzoek zullen we het blog zo nu en dan weer voorzien van mc- vraagjes.
Wie onze eerdere blogs lazen, herinneren zich, dat degene die als eerste het goede antwoord geeft, een aandenken uit de door ons bezochte landen ontvangt.

vraag 1: Wat wordt bedoeld met ‘de acht delen brokaat’?

a. acht onderdelen van een traditioneel Vietnamees kostuum
b. acht qi gong oefeningen
c. acht symbolen in de Vietnamese zijde
d. de acht hoeken van een Shaolin tempel

Morgen gaan we naar de Halong baai. Of we het zo zullen treffen als op de plaatjes in de gidsen is de vraag. We hebben hier nog geen zon gezien; het is miezerig, Hollands weer. Naar het zuiden toe zal dat wel anders zijn.

• 25 Februari 2016 - 12:31

Hansje:

Mooi, jullie zijn dus gearriveerd in Vietnam.
    Op internetfoto's heb ik net ongeveer gezien wat jullie zien.
    Dit om een beetje mee te leven.Ervaren is natuurlijk nog iets anders.
    En wat het antwoord betreft op de quizvraag, ga ik voor B.
    Veel liefs H.

• 25 Februari 2016 - 12:41

Frederike:

Haha, je bent er weer snel bij en dan heb je ook nog het eerste prijsje!
    Ik hoop gauw foto's te kunnen plaatsen. Dat gaf gisteren wat problemen.

• 25 Februari 2016 - 13:13

Corrie Mentink-van Der Helm:

Leuk om jullie weer te volgen,

• 28 Februari 2016 - 17:33

Herman: