Hoi An - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frederike - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Frederike - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

01 Maart 2016 | Vietnam, Hanoi

Hoi An is een wonderschoon voormalig handelsstadje, waar Japanners, Chinezen, Fransen en Vietnamezen vanaf de 17e eeuw prachrtige huizen hebben gebouwd, met veel houtwerk en versieringen. Vroeger lag dit stadje aan zee, waardoor er handelaren uit alle windstreken kwamen, ook Nederlanders. Door verzanding van de delta heeft het die betekenis verloren en nu moet men het er vooral van het tourisme hebben. Maar intussen gaat het gewone, simpele leven ook gewoon door.
We beginnen in een buddistisch nonnencomplex recht tegenover het hotel. Verder geen tourist te zien daar! Daar klinkt luidt deze mantra: Ohm mani padme hum. Vanuit bewustzijn (ohm) kan de buddhistische visie (mani) inzichtelijk worden (padme), waardoor de ultieme balans (hum) kan ontstaan en gevonden worden. Een andere uitleg is, dat de mantra de 6 emoties (trots, jaloezie of genotzucht, begeerte, onwetendheid, bezitsdrang en aversie; deze komen als kleuren terug in de buddhistische vlag), welke ons in onbalans brengen, zuivert. Ja ja!
We bezoeken een aantal van die oude huizen en musea. In enkele van de huizen zijn winkels/bedrijfsruimtes gevestigd, waar we mensen aan het werk zien. Bv. waar wierook gemaakt wordt van de agarboom; een atelier voor gehandicapten, die ijzer en koper bewerken. In de wierook- winkel mogen geen foto's gemaakt worden; de verklaring vanuit het buddhisme is, dat met het maken van een foto de slechte kanten van de persoon die de foto maakt, de afbeelding overgaan , dus hier bv. in het hout. We hebben het te respecteren. Ik kan me ook voorstellen, dat men er niet alleen maar fotograferende touristen binnen wil hebben; wij hebben er tenminste nog wat agarparfum en wierook gekocht!
De hoofdstraat is autovrij - een verademing in deze overvolle steden - en ik maak een fotoserie van lampionnen, waarvan er duizenden in alle soorten en maten hangen. Zo vrolijk. In één van die prachtige oude panden kunnen we lunchloungen. De plaatselijke markt is natuurlijk ook een belevenis.
We genieten van deze 'vrije' dag zonder excursie, waar we helemaal ons eigen tempo kunnen bepalen. Morgen vroeg vliegen we door naar Ho Chi Min stad, het oude Saigon.
Nog even een mc-vraag. Bij veel pagodes zien we een afbeelding, zoals op de eerste foto. Wat staat het teken voor?

a. geloof
b. hoop
c. liefde
d. geluk

• 01 Maart 2016 - 14:45

Casper:

Mooi foto's het ziet er allemaal heel kleurrijk uit, ik gok op antwoord D-geluk.

• 01 Maart 2016 - 15:56

Hugo & Trudy:

Trudy denkt antwoord C, liefde

• 01 Maart 2016 - 16:35

Anya:

Mooie reis hoor, en wat een kleurige foto's! Is het antwoord a. geloof?

• 01 Maart 2016 - 16:35

Frederike:

Casper heeft het goede antwoord! Het teken staat voor geluk.
    Trudy, als er liefde is, is er ook geluk! Dus in die zin niet slecht bedacht.

• 02 Maart 2016 - 14:49

Annelies:

Ha lieven, nu pas ingelogd op jullie fantastische reisverslagen. Ga ze lezen en de foto's bekijken. Geniet van alles! Dikke kus van ons, G en A