Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Colombo

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

17 Januari 2014 | Sri Lanka, Colombo

Een hele dag Colombo, wat te doen?
Eerst - weer met de tuktuk - naar Pettah, een wijk in het noorden, die compleet markt is. Alles wat je wilt hebben of juist niet is er te koop. We sjouwen er een uurtje doorheen en zijn dan compleet daas. Op naar het 'Dutch hospital' in de wijk, die het Fort heet. Gisteren waren we daar ook al, enigszins gedesillusioneerd. Inderdaad, we zijn een beetje onnozel, want de gidsen geven het aan. Van het ooit door de Nederlanders gebouwde fort is hoegenaamd niets meer over. Er staan nu vooral banken en een world trade center in de vorm van twin towers, waar de Srilankanen trots op zullen zijn.
Het Dutch hospital is één van de weinige gerestaureerde panden en is een eigentijds café/restaurant geworden. Het grote winkelpand van Cargills is compleet verloederd, maar gelukkig treffen we nog een enkele mooie gevel: De Mel Building!! Die moet natuurlijk op de foto.
In het Viharamahadevi Park, opgezet als botanische tuin door de Engelsen - we weten dat die daar heel goed in zijn - krijgen we ongevraagd uitleg van een man, die zegt er al 30 jaar 'gardner' te zijn. Hij weet zonder meer veel van de bomen, zelfs naast de Latijnse ook Nederlandse benamingen, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk om de fooi, die we hem graag gunnen. Bij één van de bomen wilde hij mijn kennis testen; ik zei spontaan: waaierboom (niet verwonderlijk als je de foto ziet). Bijna goed! Het is de waaierpalm. Dichtbij het park bevindt zich een interessante buddhistische tempel, die wonderlijk genoeg in de gidsjes niet genoemd wordt; de Gangaramaya, een oase van rust en toewijding en we treffen er ook nog een paar traditioneel geklede buddhistische bruidsparen. Vorig jaar stak ik bij de eerstbezochte tempel een kaarsje op voor één van mijn nichtjes, dit jaar voor mijn broer, die vandaag geopereerd is. Morgen met de trein naar Kandy.

• 17 Januari 2014 - 19:09

Herman Doeleman:

Die brandt in dit Leiderdorpse ziekenhuis als een tierelier, lieve Frederike &Dirk. Dat Mel Building ga ik opzoeken. Operatie lijkt helemaal geslaagd. Dr. Schutte, de neurochirurg en een eigentijdse Dr. Kildare, is heel tevreden. Morgen naar huis. Annelies komt zo hierheen en dat is fijn. Jan komt me morgen met Daan&Gijs ophalen. Dan wel een paar weken rustig aan. Jullie heel veel genieten daar, liefs en zoen van Her

• 18 Januari 2014 - 12:29

Lizzy Van Gent:

Mooie foto's! De benaming waaierpalm is idd niet verkeerd gekozen! Indrukwekkend, kende ik niet!
    Geniet van jullie avonturen, wij volgen ze!
    xxx Lizzy

• 19 Januari 2014 - 16:17

Anya:

Mooie foto's zeg! Ziet er weer goed uit. Prachtig dat bruidspaar en de bruidsmeisjes. Zo puur! Heel veel succes en plezier verder. We zijn benieuwd naar de volgende post. Liefs, Anya en Johan

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Sri, here we come again!

Na een gezellige NL-Gard nieuwjaarsborrel met een groot aantal NL-ers, die in de Gard wonen, nu koffers pakken. Morgen huis poetsen en dinsdag met de TGV naar Parijs om de volgende dag naar Sri Lanka te vliegen. Daar verblijven we twee dagen in Colombo; gaan vervolgens met de trein naar Kandy, waar we weer het Srilankaanse gezin in Summit View gaan opzoeken; daarna met de trein naar het zuiden - door berglandschap en theeplantages. Na een tweetal dagen in Ella naar de andere vestiging van de Barberyn Ayurveda Resorts, dit keer in Weligama. Ik hoop zo nu en dan verslag te kunnen doen.
Hier alvast een eerste frappante constatering. Een treinreis van Edinburgh naar Newcastle van zo'n 2 en een half uur kost 60 euro per persoon; in Sri Lanka konden we kiezen: voor de treinreis van Colombo naar Kandy van dezelfde duur voor een ticket van 2 euro per persoon, of met iets meer comfort en wifi voor 9 euro. Je kan wel raden, waar wij voor gekozen hebben!
En welke boeken nemen wij dit keer mee? Voor Dirk zoals altijd de Four Quartet van T.S. Elliot; 'Danse dans la poussière rouge' van Marong Xuecun en ook twee boeken van Eric Emmanuel Schmitt, die ik van man, resp. zoon kreeg voor mijn verjaardag. Ik neem de lijvige biografie van Einstein mee, verder 'Negen facetten van eenheid' van Almaas en 'Waar je ook gaat daar ben je' van Jon Kabat-Zinn, om bij de les te blijven, haha!
En mijn mapje met enneagram-papieren gaat ook weer mee, zoals altijd. Wie weet tref ik nog iemand onderweg, die zichzelf beter wil leren kennen en dan kan ik een type-interview afnemen. We verheugen ons erop onze vriendin Annet in het resort te ontmoeten.