Langs miljoenen bonsaï naar Ella - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Langs miljoenen bonsaï naar Ella - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Langs miljoenen bonsaï naar Ella

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

27 Januari 2014 | Sri Lanka, Colombo

22/1
Vandaag voert de reis van Peradeniya (500m) naar Ella, een tocht met de trein, die zo’n zes uur zal duren. De trein is nog uit de Engelse tijd, met locomotief en wagons waarin alles van hout is. Wij zitten in de achterste wagon met een panoramaraam met zicht op al wat wij achter ons laten. We kruipen en wiebelen met zo’n 40 km/per uur vaartje omhoog. De trein zal van 500m naar 1774m hoogte stijgen om daarna weer af te dalen naar 1000m, de hoogte waarop Ella ligt. Hoeveel indrukken kan een mens in die paar uur aan? Het is een onwaarschijnlijk mooi berglandschap, dat voortdurend wisselt; ook het weer zal veranderen. Pieken en dalen, sierlijke wijd uitwaaierende acacia’s, knobbelige Jackfruitbomen en statige eucalyptussen, en daaronder de theeboompjes. Ik probeer ongeveer ieder uur een foto van een stationnetje te maken. Na ruim een uur Nawalpitiya. Dan verschijnen de eerste theeplantages en in Hatton zitten we er middenin. Srilankaanse en Engelse plaatsnamen wisselen elkaar hier af. We passeren Talawakkele en Great Western Railwaystation (1464m). Uit dit gebied komt de beroemde Ceylon thee, die onze grootouders al in blikjes in de kast hadden staan. Miljoenen bonsaï, want dat zijn het. Als je de theebomen niet snoeit kunnen ze wel 14m hoog worden. Dat zou natuurlijk niet handig voor de pluk zijn; het is toch al een klus met het klimaat hier en de berghellingen! Dan vanaf het hoogste punt, Ohiya (1774m) gaat het weer naar beneden, naar Haputale (1434m). Het weer is intussen verandere, in het hoogste gebied zitten we in dikke mist. Om 19h komen we in het donker in Ella aan. Een tuktuk brengt ons naar het hotel The View; we zijn benieuwd hoe het zicht hier morgen zal zijn!

23/1
7 uur, zonsopgang boven Little Adam’s Peak. Die benaming zal wel een commerciële achtergrond hebben, om een graantje mee te pikken van de roem van Adam’s Peak, een eindje verderop. Deze grote jongen op 2243m hoogte is een heilige plek en bedevaartsoord voor alle religieuze gezindten in Sri Lanka. Volgens de buddhisten – zij noemen de piek Sri Pada, heilige afdruk - bevindt er zich een voetafdruk van de buddha, ter herinnering aan zijn tocht over het eiland. Voor de christenen is het de voetafdruk van Adam, die een tijd op één been op de top heeft moeten staan, in afwachting van de vergeving van zijn zonden. Ook voor de moslims is dit een heilig plek; je zou denken, dat het voor hen de voetafdruk van Mohamed is, maar nee zij geloven ook in het bijbelse verhaal van Adam en Eva; en voor de Hindu’s is het de afdruk van de god Shiva! Voorwaar een oecumenische plek dus!
Er is niets te veel gezegd over het prachtige uitzicht hier vanuit het hotel. Links Little Adam’s Peak en rechts Ella Rock, die we morgenvroeg gaan bestijgen. Vandaag eerst naar de Spice Garden van de 75jarige miss Lizzy Rodrigo, zo lezen we in de Guide Routard. Een ‘spice girl’, die er haar levenswerk van heeft gemaakt om deze tuin met tropische kruiden aan te leggen en te onderhouden. We zijn benieuwd.
Even later blijkt de Spice garden niet veel voor te stellen. We beklimmen Little Adam’s Peak en hebben daarna wel een biertje verdiend!

24/1
Voor dag en dauw, om half zes vertrekken we met gids Hajith. Het eerste half uur gaat in het donker over de spoorrails. Dat is voor de mensen hier een veel gebruikt pad, we even oppassen als er een trein aankomt! Dan begint de beklimming van Ella Rock, eerst nog redelijk rustig en een half uur later zien we de zon achter Little Adam’s Rock vandaan komen. Het laatste half uur is afzien; onze gids gaat op zijn slippertjes als een berggeit naar boven, wij oudjes volgens in eigen tempo. Om zeven uur staan we er! Op de top van Ella Rock met een fantastisch uitzicht naar alle kanten. In anderhalf uur tijd van 1000 naar 1800m gestegen. We hebben wel drie kwartier rust en wat koekjes nodig om energie op te doen voor de afdaling. Om 10 uur terug staat er gelukkig een heerlijk ontbijt voor ons klaar en de rest van de dag is het uitblazen. Morgen door naar de Ayurveda Beach Resort in het zuiden.

• 27 Januari 2014 - 14:56

Gien En Annelies:

Mooi reisverslag. Vanaf bank genieten we mee! Ben heel benieuwd naar de foto's van al dat prachtigs. We wensen jullie een hele fijne en ontspannen tijd in het, ook, heerlijke resort!
    Lieve groet, xxx

• 27 Januari 2014 - 16:08

Lizzy Van Gent:

Dag Frederike en Dirk!
    Dat was een mooi lang verhaal! Jullie zijn wel actief en sportief!
    Nu dus lekker uitrusten in het Ayurvedisch resort! Geniet ervan! Zonnige groetjes en xxx

• 27 Januari 2014 - 16:22

Frederike :

Hoi G&A en Lizzy,
    Dank voor jullie enthousiaste reacties. Ik hoop gauw foto's te kunnen toevoegen, want dan krijg je een nog betere indruk. En Lizzy, actief en sportief zijn we nu niet erg meer hoor. De eerste dag van behandeling gaf ons koppijn en lood in de benen. Maar na twee dagen gaat het al een stuk beter. Het ontgiftingsproces is duidelijk in gang gezet. En het ayurvedische eten is weer heerlijk. Mooie plek hier, waar je voortdurend het ruisen van de zee hoort. Groetjes

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Sri, here we come again!

Na een gezellige NL-Gard nieuwjaarsborrel met een groot aantal NL-ers, die in de Gard wonen, nu koffers pakken. Morgen huis poetsen en dinsdag met de TGV naar Parijs om de volgende dag naar Sri Lanka te vliegen. Daar verblijven we twee dagen in Colombo; gaan vervolgens met de trein naar Kandy, waar we weer het Srilankaanse gezin in Summit View gaan opzoeken; daarna met de trein naar het zuiden - door berglandschap en theeplantages. Na een tweetal dagen in Ella naar de andere vestiging van de Barberyn Ayurveda Resorts, dit keer in Weligama. Ik hoop zo nu en dan verslag te kunnen doen.
Hier alvast een eerste frappante constatering. Een treinreis van Edinburgh naar Newcastle van zo'n 2 en een half uur kost 60 euro per persoon; in Sri Lanka konden we kiezen: voor de treinreis van Colombo naar Kandy van dezelfde duur voor een ticket van 2 euro per persoon, of met iets meer comfort en wifi voor 9 euro. Je kan wel raden, waar wij voor gekozen hebben!
En welke boeken nemen wij dit keer mee? Voor Dirk zoals altijd de Four Quartet van T.S. Elliot; 'Danse dans la poussière rouge' van Marong Xuecun en ook twee boeken van Eric Emmanuel Schmitt, die ik van man, resp. zoon kreeg voor mijn verjaardag. Ik neem de lijvige biografie van Einstein mee, verder 'Negen facetten van eenheid' van Almaas en 'Waar je ook gaat daar ben je' van Jon Kabat-Zinn, om bij de les te blijven, haha!
En mijn mapje met enneagram-papieren gaat ook weer mee, zoals altijd. Wie weet tref ik nog iemand onderweg, die zichzelf beter wil leren kennen en dan kan ik een type-interview afnemen. We verheugen ons erop onze vriendin Annet in het resort te ontmoeten.