Kandy, de botanische tuin en 14de eeuwse tempels - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Kandy, de botanische tuin en 14de eeuwse tempels - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Kandy, de botanische tuin en 14de eeuwse tempels

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

27 Januari 2014 | Sri Lanka, Colombo

21/1
Vorig jaar waren we er in de stromende regen en daardoor niet alles gezien. De botanische tuin van Kandy, uiteraard destijds door de Engelsen aangelegd, is zo fantastisch, dat wij er nooit genoeg van krijgen. Vorig jaar schreven we er ook al over; nu zien we weer andere prachtige bomen, o.a. de door ons zo geliefde Kauriboom, die we eerder in Nieuw-Zeeland zagen. Ik heb wat zaaddozen verzameld en als je die ziet, is het moeilijk voor te stellen, dat daar zulke gigantische bomen uit voort kunnen komen. En de kauri’s, die hier in 1865 zijn geïntroduceerd door de Engelsen zijn nog maar peuters vergeleken bij die in Australië en Nieuw-Zeeland. Ook de Ficus Benjaminia is indrukwekkend, doet niet echt zijn naam eer aan. Bij Benjamin denk je toch aan iets kleins. Bij de Giant Bamboo wordt Dirk weer een soort speldenknop. Echt geraakt worden we door de rij Canarium Indicum, dit is de Giant Java Almond. In de bovengrondse wortels kan je als het ware je huisje bouwen!
’s Middags bezoeken we buddhistische tempels uit de 14de eeuw. Eerst de Lankatilake tempel met nog redelijk goed bewaarde fresco’s en grote buddha beelden. Lopend naar de Embekke tempel, die voor de ingang een houten zuilenrij heeft; in de zuilen zijn afbeeldingen uitgesneden van dieren, dansers, acrobaten en bloemen. Bijzonder, dat dit al die eeuwen heeft overleefd. Ten slotte de Gadaladeniya tempel, ook met fresco’s. Bij elke tempel is een bodhiboom, waar mensen rituelen uitvoeren en offers brengen. Met een kommetje water lopen ze rond de boom, die ze vervolgens met het water besprenkelen.
Morgen moeten we afscheid gaan nemen van Summit View en van Liz, een bijzondere gastvrouw, hartelijk en zorgzaam zonder opdringerig te zijn dat alles met een vrolijke lach. Misschien komen we hier nog eens terug. Morgen door naar Ella.

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Sri, here we come again!

Na een gezellige NL-Gard nieuwjaarsborrel met een groot aantal NL-ers, die in de Gard wonen, nu koffers pakken. Morgen huis poetsen en dinsdag met de TGV naar Parijs om de volgende dag naar Sri Lanka te vliegen. Daar verblijven we twee dagen in Colombo; gaan vervolgens met de trein naar Kandy, waar we weer het Srilankaanse gezin in Summit View gaan opzoeken; daarna met de trein naar het zuiden - door berglandschap en theeplantages. Na een tweetal dagen in Ella naar de andere vestiging van de Barberyn Ayurveda Resorts, dit keer in Weligama. Ik hoop zo nu en dan verslag te kunnen doen.
Hier alvast een eerste frappante constatering. Een treinreis van Edinburgh naar Newcastle van zo'n 2 en een half uur kost 60 euro per persoon; in Sri Lanka konden we kiezen: voor de treinreis van Colombo naar Kandy van dezelfde duur voor een ticket van 2 euro per persoon, of met iets meer comfort en wifi voor 9 euro. Je kan wel raden, waar wij voor gekozen hebben!
En welke boeken nemen wij dit keer mee? Voor Dirk zoals altijd de Four Quartet van T.S. Elliot; 'Danse dans la poussière rouge' van Marong Xuecun en ook twee boeken van Eric Emmanuel Schmitt, die ik van man, resp. zoon kreeg voor mijn verjaardag. Ik neem de lijvige biografie van Einstein mee, verder 'Negen facetten van eenheid' van Almaas en 'Waar je ook gaat daar ben je' van Jon Kabat-Zinn, om bij de les te blijven, haha!
En mijn mapje met enneagram-papieren gaat ook weer mee, zoals altijd. Wie weet tref ik nog iemand onderweg, die zichzelf beter wil leren kennen en dan kan ik een type-interview afnemen. We verheugen ons erop onze vriendin Annet in het resort te ontmoeten.