Alhambra en Generalife - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Frederike - WaarBenJij.nu Alhambra en Generalife - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Frederike - WaarBenJij.nu

Alhambra en Generalife

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

04 Januari 2011 | Spanje, Madrid

Vanmorgen in het donker al op weg om om half negen het Alhambra in te kunnen; enigszins gestresst, omdat we de kaartjes kwijt waren, die we in Sevilla uit een automaat getrokken hadden. Niettemin 'sans problème binnengekomen en ons in bewondering overgeleverd aan de prachtige zalen en patio's van de 'Casas reales'. Deze vormen het Nasridische (Islamitische) gedeelte van het complex. Wanden, arcades, plafonds van een buitengewone schoonheid. Later is er het Alcazaba, een fort, aan toegevoegd en het paleis van Karel de Vde. Een cadeautje was de prachtige expositie van Matisse in een paar zalen van het paleis. Waarschijnlijk was deze expositie georganiseerd, omdat Matisse 100 jaar geleden enige tijd in Granáda had doorgebracht. Deze expositie geeft een beter inzicht in de werkwijze van Matisse met zijn vele decoraties als arabesken en bloemmotieven; duidelijk ontleend aan islamitische kunst.
De Generalife (niet op zijn Engels uitspreken!) is een hoger gelegen wooncomplex van later tijd, met vele patio's en prachtige tuinen, vooral voor Dirk heel inspirerend!
Om de herinnering levend te houden kochten we 'Verhalen van Het Alhambra' van de Amerikaanse historicus en reizer Washington Irving, die in de eerste helft van de 19de eeuw enige tijd in het Alhambra verbleef.
Dit waardevolle bezoek kon worden afgesloten op een terrasje in de zon met vino con tapas!