Meditatie - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Meditatie - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Meditatie

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

04 Februari 2013 | Sri Lanka, Colombo

Schreef ik een tijdje geleden niet zoiets als ‘in diepe meditatie verzonken….”?
Wel hier wordt ook yoga en meditatie aangeboden. Voor vandaag staat er een meditatiesessie op het programma. Stel, dat er geen meditatiekussentjes zijn, dan red ik het echt niet, dus ik prop wat kussens in elkaar en we begeven ons naar de grote hal. Helemaal achterin zien we een buddhistische monnik zitten, gerieflijk in een stoel met een tafeltje voor zich, waarop een waaier, een flesje water en een klokje. Vóór hem in twee rijen een aantal mensen in lotuszit; er zijn dus wel van die kussentjes. Ze luisteren vol aandacht. Als ik achteraan blijf zitten, zal ik geen woord verstaan van wat hij zegt; dat lijkt voor meditatie niet zo belangrijk, maar toch; ik wil nu eenmaal nooit wat missen. Ik schuif dus naar voren en wurm me in de lotuszit; Dirk blijft achterin. De monnik Savila is bezig met een referaat over de relatie buddhisme en meditatie. We zijn nog niet in meditatie, dus mijn geest werkt nog volop en vraag ik mij af: Waarom eigent het buddhisme, althans deze buddhist zich de meditatietechniek toe? Meditatie is van alle tijden en voor iedereen toegankelijk. 10 minuten verstrijken, 20 minuten, 30 minuten…. Oef, toch niet echt gemakkelijk die lotuszit. Ik ben gewend op een stoel te mediteren, of lopend. En we mediteren nog niet eens! De goede man is nog steeds aan het woord. Het is maar goed, dat ik niet naast Dirk ben blijven zitten, want het is een hilarische vertoning vooral ook door het Engelse accent (troét met veel nadruk uitgesproken staat voor truth); we zouden de slappe lach kunnen krijgen. Hier waren we toch niet voor gekomen? Eindelijk na drie kwartier gaat hij over tot de meditatie. Nou, ik red het nog net door een paar keer van houding te wisselen en als ik stiekem door mijn wimpers kijk zie ik, dat hij zelf niet eens meedoet!! Na de meditatie mogen we één voor één naar voren komen voor ons ouweltje, in buddhistische kringen is dat een wit koordje om de pols.
We hebben hier helaas geen foto’s van, dan maar een paar van de tuin en het huis – The Brief - van Bevis Bewa. Deze zoon van een Srilankaanse vader en Nederlandse moeder (een Burgher) is in 1929 op 20-jarige leeftijd begonnen deze tuin aan te leggen en is daar zijn hele leven mee doorgegaan. Een kunstzinnige vrijgezel, die het goed kon vinden met de dorpsjongens, aan wie hij huis en tuin heeft nagelaten, en die de tuin onderhouden en openstellen voor publiek. Een prachtig oord met weelderige begroeiing, mooie vijvers en bijzondere beelden. Echt een plek om te mediteren….


Nog even over de m.c. vragen. Die over de verschillende bevolkingsgroepen werd rap en goed beantwoord door Herman, die een lijntje heeft met een weeshuis hier in Sri Lanka. Dus hij wordt ook wel geacht iets van de cultuur van dit land te weten. Veddah of Weddah, een klein aantal van deze bevolkingsgroep woont nog in de jungle. De mensen, die afstammen van de Arabieren worden de Moren genoemd, de Tamils komen uit India en de Burghers uit het Britse Rijk.
De vraag met betrekking tot vata, pitta en kapha leverde ondanks verschillende pogingen geen winnaar op. Het is ook niet eenvoudig; langzamerhand – dankzij een handzaam boekje dat ik heb meegebracht – krijgen we wat inzicht in de ayurveda. Wat het vooral zo lastig maakt is het gebruik van het sanskriet. Er is veel over te vinden op internet; je kunt zelfs een test doen, maar dat haalt het natuurlijk niet bij een bezoek aan een ayurvedische arts, die door polsvoeling de stand van de dosha’s (= vata, pitta en kapha) kan meten. Het juiste antwoord is b. Verhoogde pitta wordt o.a. omlaag gebracht door voeding en drank, die verkoelend werken. We zijn benieuwd naar de toelichting bij de keuzes voor c, verhoogde kapha bij Dirk!

  • 04 Februari 2013 - 20:17

    Anya:

    Hoi lieve Dirk en Frederike, wat een hilarisch verslag van die meditatie! De foto's zijn mooi, vooral de laatste in de tuctuc, ziet er heel gezellig uit. We blijven jullie volgen! Liefs, ook van Johan, Anya x

  • 05 Februari 2013 - 13:21

    Lizzy:

    Die tuin en het huis zijn inderdaad niet verkeerd! Erg mooi!!!

  • 05 Februari 2013 - 23:01

    Annet:

    Ik zie het helemaal voor me! En wat een prachtige foto's. Ik krijg een goed beeld van de omgeving zo. Dank je wel dat je dit wilt delen.Hartelijke groeten, Annet.

  • 06 Februari 2013 - 12:39

    Tiny:

    Klinkt allemaal fantastisch, genieten is toch ook mediteren. Lieve groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederike

Actief sinds 03 Jan. 2010
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 88831

Voorgaande reizen:

21 Februari 2016 - 13 Maart 2016

Vietnam en Cambodja

15 Januari 2014 - 07 Februari 2014

Sri, here we come again!

17 Januari 2013 - 09 Februari 2013

Sri Lanka

29 Augustus 2011 - 26 September 2011

Canada en Alaska

04 Februari 2011 - 25 Februari 2011

Indonesia!

28 December 2010 - 06 Januari 2011

Andalusia

Landen bezocht: