Shirodhara - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Shirodhara - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Shirodhara

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

01 Februari 2013 | Sri Lanka, Colombo

Shirodhara

Wat is dat nu weer? Zal je wellicht denken. Weer een plaats met tempels, stupa’s, buddhabeelden, maanstenen en bodhibomen? Misschien een dorp met nog een Hollands fort of een Oudhollandse kerk? Een inheemse vogel? Een Srilankaans gerecht? Niets van dat alles.
Ik lig op mijn rug op de bedbank in het kamertje van de twee masseuses Shinana en Asha. Zij hebben mij afgelopen dagen gemasseerd met warme kruidenoliën; als zij bezig zijn, is het alsof één iemand met vier handen bezig is, zo afgestemd zijn hun handelingen.
Boven mijn hoofd zie ik een grote aardewerken pot met een smal tuitje eraan. Mijn ogen en oren worden afgedekt en dan begint het: een dun straaltje warme olie stroomt langzaam over mijn voorhoofd. Een heerlijke, aangename sensatie. 20 minuten lang. Zullen nu al mijn rimpels verdwijnen? Nee, het is hier geen beautysalon!
De olie wordt vervolgens in mijn haar gemasseerd. Zal ik nu mijn oorspronkelijke haarkleur terugkrijgen? Nee, hier vinden geen wonderen plaats!
Het gaat om de gezondheid van lichaam en geest. Dit is Shirodhara. Deze behandeling heeft een heilzame werking op de oren, de ogen, het haar (misschien wordt het wat voller, zou fijn zijn!) en op de gemoedstoestand.
Na de behandeling krijg ik een doekje om mijn hoofd, om de olie te laten inwerken. Vervolgens moet ik rust nemen; dus niet zwemmen, niet in de zon of de wind, geen yoga, geen seks! Nou, Dirk ziet me al aankomen met die vette haren en dat malle kapje op. Morgen nog zo’n dag. Ik heb het er graag voor over.

Trouwens, ik constateer toch al een klein wondertje. In december bezocht ik een oogarts in Alès. Een kleine ophoping (waarschijnlijk eiwit) vlak naast mijn iris bezorgde veel irritatie als ik mijn lenzen droeg. Mijn oogwit werd er ook rood van. Diagnose van de oogarts: dégéneration en hij gaf mij een receptje voor ‘larmes artificielles’ om de irritatie te verzachten. Dat was het dan; binnen 10 minuten stond ik weer buiten en na contante betaling kon ik vertrekken.
Nu, na een week is het bultje verdwenen, dankzij het ayurveda ontgiftingsprogramma!

Hier weer een m.c.vraag. Sri Lanka wordt bewoond door veel verschillende bevolkingsgroepen, mede als gevolg van de koloniale geschiedenis. Welke stelling is juist?

a. De Moren komen oorspronkelijk uit Portugal
b. De oorspronkelijke bevolking van Sri Lanka zijn de Veddah’s
c. De Tamils komen oorspronkelijk uit het Midden-Oosten
d. De Burghers zijn afstammelingen van de Amerikanen



  • 01 Februari 2013 - 12:01

    Lizzy:

    Heerlijk! Wat een leuk verhaal! Ik werd er erg vrolijk van en .....ik zou het ook heerlijk vinden! Wat een mooi resort, erg rustgevend!
    Dus advies : "optimaal GENIETEN" ! X

  • 01 Februari 2013 - 14:47

    Herman Doeleman:

    Geen van de stellingen is correct, tenzij je met "Veddah's" de "Weddah's" bedoelt. De laatsten waren de oorspronkelijke bewoners van Ceylon/Sri lanka en dan zou dus stelling b) correct zijn.

  • 01 Februari 2013 - 16:00

    Anneke:

    Klinkt geweldig, wat zullen jullie uitrusten zeg! Lijkt wel een verjongingskuur. Hoop dat we jullie nog herkennen als we jullie ophalen..... Xx

  • 02 Februari 2013 - 09:51

    Frederike :

    Nou, jij was er snel bij Herman, zeker omdat je als lid van de Raad van Toezicht van het weeshuis Somawathi een lijntje hebt met Sri Lanka! Weddah of Veddah, het is hetzelfde. Er is er nog steeds een aantal van.
    De Moren komen uit de Arabische landen, de Tamils uit India en de Burghers uit het Britse Rijk. Jij bent dus goed voor het prijsje! We zullen er waarschijnlijk niet aan toekomen om het weeshuis te bezoeken, hoewel het hier niet eens zo ver vandaan is, ruim een uur met de auto. Maar het ziet er nu al naar uit, dat we hier nog wel een keer willen terugkomen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederike

Actief sinds 03 Jan. 2010
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 88840

Voorgaande reizen:

21 Februari 2016 - 13 Maart 2016

Vietnam en Cambodja

15 Januari 2014 - 07 Februari 2014

Sri, here we come again!

17 Januari 2013 - 09 Februari 2013

Sri Lanka

29 Augustus 2011 - 26 September 2011

Canada en Alaska

04 Februari 2011 - 25 Februari 2011

Indonesia!

28 December 2010 - 06 Januari 2011

Andalusia

Landen bezocht: