Een stukje koloniale geschiedenis - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Een stukje koloniale geschiedenis - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Een stukje koloniale geschiedenis

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

30 Januari 2013 | Sri Lanka, Colombo

Eind 15e, begin 16e eeuw de Portugezen, 17e en 18e eeuw de Hollanders, 19e eeuw de Britten en dan heb ik het nog niet over de Arabieren en de Chinezen die daarvoor nog het mooie eiland aandeden.
De Arabieren noemden het Serendib, waar het woord serendipity nog vandaan komt. Dit betekent 'de gave om onverwacht iets goeds of moois te ontdekken'.
Maar nu vooral even over de Hollanders. We bezochten vandaag nl. het plaatsje Galle, met de nieuwe highway zo’n uur hiervandaan. Het is heel vervreemdend om na al die wegen, vrijwel voortdurend omzoomd door huisjes en met veel mensen, honden, tuctuc's (de driewieler autootjes) op straat, over een vrijwel verlaten vierbaansweg te rijden, dwars door de jungle.
Galle is vooral bekend om het Hollandse fort, dat half 17e eeuw heel strategisch aan de kust is gebouwd; voorzien van 14 massieve bastions met o.a. namen als Akersloot, Utrecht, Aurora. Een aantal bastions kreeg nieuwe namen van de Engelsen, toen deze de heerschappij op Sri Lanka (Ceylon) overnamen. Maar er staat nog steeds een, nee dé Groote Kerk in Galle, met grafstenen met Nederlandse teksten. Eén vermeldt bv. “Hier legt begraven den edelagtbaren Hr Abraham Samlant commandeur der stad en land van Gale en mat. (?) geb. den 12 aug 1713 en hier overleden te Gale den 3 mey 1766”. Hoe zou deze man het hier gevonden hebben, zo ver van huis en haard? En zou hij, toch redelijk jong gestorven, overleden zijn aan malaria of dengue?
Na de afgelopen jaren in Middelburg veel kennis opgedaan te hebben van de VOC-tijd, zien we nu hier in het Maritiem Archeologisch Museum een stenen wapenschild van de VOC, als ik het goed heb uit 1670, twee pronte leeuwtjes ondersteunen het. In hetzelfde museum zijn ook stukken te zien, die zijn aangespoeld na de tsunami van 2004, o.a. het prachtige buddhabeeld van en uit hout, waarschijnlijk afkomstig uit Thailand, zie de foto.
De tsunami heeft veel schade aangericht op Sri Lanka. Er zijn zo’n 50.000 mensen bij omgekomen. Op de terugweg nemen we de kustweg, waar we een gedenkmonument zien. Als je de foto’s goed bekijkt, zie je daarop mensen kriskras door elkaar en treinwagons. De trein werd gepakt door de tsunami, waarbij 2500 mensen het leven lieten. Niet zo vrolijk dit verslagje, dus laat ik eindigen met de woorden van de Dalai Lama, die vandaag in het restaurant te lezen waren:

There is no need for temples, no need for complicatred philosophies.
My brain and my heart are my temples;
My philosophy is kindness.

Ik heb de historische buddha niet gekend, maar hij zou toch raar opkijken bij het enorme aantal buddhatempels hier en vooral met de wijze waarop de mensen er hier mee omgaan. Zo is het toch ook een godsdienst geworden, wat echt niet de bedoeling geweest is.

• 30 Januari 2013 - 17:56

Herman Doeleman:

Mooi verslag, Frederike, en mooie foto's. Dank. Zoen van Her

• 30 Januari 2013 - 18:25

Casper:

Bedank voor de geschiedenisles leuk om te horen dat onze verre voorouders overal de vinger in de pap hebben gehad,hehe en dat er nog mooie monumenten van over zijn. Het buddisme was inderdaad meer bedoelt als een levenswijze dan een religie. Dikke kus, Cas

• 31 Januari 2013 - 22:13

vandaag van paul en ineke (die hier waren) gehoord dat jullie in Sri Lanka zaten.
    wij zijn in Galle 2 jaar geleden geweest en herkennen de dingen dus ook.
    we gaan de rest nu lezen. veel plezier en geniet ervan
    george en anke nijsen