De Ayurvedische keuken - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu De Ayurvedische keuken - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

De Ayurvedische keuken

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

07 Februari 2013 | Sri Lanka, Colombo

Dat het eten hier fantastisch is, hadden we al gezegd. Dit is – uiteraard – de Ayurvedische keuken. In de eerste plaats wordt ernaar gestreefd om in elke maaltijd alle smaaktonen – zoet, zout, zuur, bitter, scherp en wrang – opgenomen te hebben. Er is een grote variëteit aan fruit en groenten. De benodigde bouwstoffen komen van de zon via plant, fruit en dier tot ons. De Ayurvedische keuken is vegetarisch, wel wordt er vis aangeboden. Vaak is er een buffet en dan staat er bij de gerechten beschreven, welke vitaminen en mineralen er in zitten en ook staat met een bordje aangegeven als het verboden waar is, bv. wanneer er een afslankdieet wordt gevolgd of je shirodhara hebt gehad. Ook staat er vaak vermeld, wat goed is om bv. de pitta omlaag te krijgen, of de kapha omhoog. Er wordt dus alles aan gedaan om lichaam en geest weer in balans te brengen.
Je gelooft het misschien niet, maar ik heb nog nooit een kookprogramma op de tv gezien. Misschien als Ottolenghi uit Londen wat van zijn kunsten zou laten zien, dat ik zou kijken. Maar hier hadden we een live kookshow van de Ayurvedische keuken! De kok deed zijn werk en de gastvrouw gaf in charmant Engels toelichting. Er werd ons een soep van verse kerrieblaadjes voorgetoverd, een linzencurry en kurakkan roti; een soort platte koekjes gemaakt van gierst (kurakkan), volkoren tarwemeel en geraspte kokosnoot. Ze worden bij de curry’s gegeten. Dirk vindt het meer plakjes karton, ik kan het wel waarderen. Ten slotte sago pudding. Die riep oeroude herinnering bij mij op; werd sago vroeger niet veel vaker gebruikt dan tegenwoordig? Bij deze demonstratie blijkt, dat het helemaal niet ingewikkeld is, als je de goede ingrediënten maar hebt. Ben benieuwd wat Le Grand Frais in Alès te bieden heeft! Naar aanleiding van het vorige stukje werd gevraagd, of we de wijn niet missen. Die missen we dus helemaal niet, evenmin als de koffie. Maar als we straks weer in la douce France zijn… Trouwens, vorige keer schreef ik nog: 0 crème brulée. Laat er nou diezelfde avond crème brulée op het buffet staan! Zelfs toegestaan voor mensen, die een dieet volgen. Je begrijpt, die was dus niet te eten! Wat is nou crème brulée zonder echte crème?
Nog maar eens een vraagje. De meest gebruikte vis in de Srilankaanse keuken is:

a. tonijn
b. inktvis