Ayurveda - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Ayurveda - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Ayurveda

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

26 Januari 2013 | Sri Lanka, Colombo

En weer had Rob als eerste het goede antwoord, maar ik bewaar het prijsje nu voor Tiny, die wist het toch ook maar zonder voor een reisorganisatie te werken en woont bovendien een stuk dichterbij!

Ook hier internet, maar ik ga de frekwentie nu wel drastisch terugbrengen. Het gaat hier per slot om aandacht voor de behandelingen en rust tussendoor! Je begrijpt, we zijn in de Ayurveda Reef Resort aangekomen, blijven hier twee weken.

25 januari: ’s morgens vroeg de botanic garden van Kandy bezocht - de vorige middag regende het pijpestelen - en daarna langs de scenic route, die onze gastvrouw had aanbevolen, naar het zuiden gereden. Je komt dan door bergachtig gebied met eindeloze theeplantages. De theeplant groeit pas vanaf 800 meter hoogte. Een prachtig landschap met bochtige wegen, hier en daar ruim voorzien van gaten. Bij een tea factory onze theevoorraad aangevuld, we kunnen wel een tearoom beginnen! Aan het eind van de dag constateerden we, dat we in die 7 dagen maar twee keer ingehaald zijn, terwijl het aantal inhaalmanoeuvres van onze chauffeur boven de 1000 moet hebben gelegen. Maar het moet gezegd, hij reed fantastisch. We kwamen pas om 8 uur ’s avonds bij het resort aan. Wel vreemd, als het al donker is, waardoor je je niet kunt oriënteren.
De volgende dag begon het ayurvedische avontuur. Hier past misschien een kleine uitleg. Ayurveda is een heel oude (wel 5000 jaar) Indische gezondheidswetenschap. Het is ongelooflijk, dat er in die tijd al zo’n gedetailleerde kennis was van de werking van het menselijk lichaam en de geest. De ayurveda is in eerste instantie vooral op preventie gericht. De ayurvedische arts was in dienst van de koning en moest er voor zorgen, dat de onderdanen niet ziek werden. Hij werd alleen betaald, als alle onderdanen gezond waren. Als er een aantal mensen ziek was, kreeg hij korting op zijn salaris. Kom daar nu eens om! Er werd veel aandacht geschonken aan voeding en een juiste levensstijl om in harmonie met de medemens en de natuur te leven. Al het leven kan bestaan dankzij 5 elementen: ether, lucht, vuur, water en aarde. Deze moeten ook in ons als mens in balans zijn. Wanneer dat niet het geval is, worden we (uiteindelijk) ziek. Wil je er meer van weten, zoek dan eens op internet naar de betekenis van vata, pitta en kapha.
Vandaag, 25 januari, hebben we een start gemaakt met het intensieve programma van massages met warme oliën, pakkingen, acupunctuur, drankjes en kruidenpillen. Om te ontgiften en om de disbalans, die bij ons gelukkig niet groot is, om te zetten naar balans. Ook het eten en drinken is hier helemaal op afgestemd. En dat zal zo 14 dagen lang doorgaan! We hebben nauwelijks tijd om rustig een boek te lezen; nou ja, dat valt ook wel weer mee.
Als er disbalans is, is één van de drie elementen - vata, pitta of kapha - óf te veel óf te weinig aanwezig. Dat leent zich mooi voor een volgende m.c. vraag. Vraagt wel studie en een beetje inzicht in ons!

Wat is juist:
a. Dirk heeft te veel pitta
b. Frederike heeft te veel pitta
c. Dirk heeft te veel kapha
d. Frederike heeft te veel vata

• 26 Januari 2013 - 18:41

Ineke:

Lieve luitjes, wat een bijzondere reis. Even tot de orde van de dag: ik denk d.
    Ik heb er even een korte studie van gemaakt en denk dat je ietsie pietsie te veel vata hebt.
    Waarschijnlijk is dat na 2 weken kuren in evenwicht. Succes en genieten xxx

• 26 Januari 2013 - 23:21

Robert:

interessante beschrijving..... Ik weet niet of je te veel hebt, maar volgens mij is het answoord:
    C: Dirk heeft te veel kapha

• 27 Januari 2013 - 12:05

Lizzy:

Een hele mooie reis! Wat een omgeving,....prachtig! Dat neem je weer mee!

• 27 Januari 2013 - 21:27

Herman Doeleman:

Antwoord C is goed.

• 28 Januari 2013 - 07:25

Casper:

Klinkt goed allemaal veel plezier met balansen en tot snel dikke kus cas

• 29 Januari 2013 - 10:15

Annet:

Dank je wel voor jullie heerlijke verhalen. Ik geniet een beetje mee op afstand.

• 05 Februari 2013 - 11:20

Tiny:

Ivm een defecte computer heb ik jullie even niet kunnen volgen. Nu VIA telefoon, fantastische reis lijkt mij heerlijk om zo met je lijf bezig te zijn. Liefs en tot snel