Dambulla en Kandy in the rain - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Dambulla en Kandy in the rain - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Dambulla en Kandy in the rain

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

24 Januari 2013 | Sri Lanka, Colombo

Leuk al die reacties op vorige verslagen en op de mc-vraag. De winnaar is.... mijn broer Rob. Geen wonder, werkt al 30 jaar voor een reisorganisatie. Ik stel voor, dat je het prijsje van de zomer bij ons komt halen, Rob!
Helaas Ineke, Wikipedia is fout. De nationale taal is Sinhala; daarvoor werd gekozen na de onafhankelijkheid en dat was de oorzaak voor de oorlog tussen de Singalezen en de Tamils. De Tamils voelden zich achteruitgezet. Het compromis is, dat tamil als officiële taal, naast het sinhala is erkend. Vergelijk het met het Fries in Nederland. Alle officiële teksten gaan in het sinhala. Maar het is waar, dat het Engels ook steeds meer terrein wint. Ze moeten wel, vooral ook met de geschreven taal, want de sinhala geschreven taal is prachtig, maar voor niet Srinlanken niet te lezen.

Nu het volgende verslag.

Dambulla
Op weg naar Kandy bezoeken we de grottempels in Dambulla. Er zijn vijf achter elkaar gelegen tempels, uitgehouwen in een overhangende rots, met buddhabeelden en Hindugoden. De wanden en plafonds zijn volledig in fresco beschilderd. De vorst van Anuradhapura, die zoals eerder gezegd, moest vluchten heeft deze tempels ‘gebouwd’ zo’n 100 jaar vóór de jaartelling. Op de eerste foto zie je de beschilderde voeten van een buddhabeeld van 14 meter lang! Op de foto met een detail van de wandschildering kan je goed zien, hoe buddhistische tempels (in de buitenlucht) er vroeger uit hebben gezien. Sommige hadden wel zeven verdiepingen. Dit complex leent zich ook goed voor een m.c.vraag. Ik moet wel, wil ik van alle souvenirs afkomen, want de verkopers hebben ons op de trappen naar de grot heel wat weten te slijten! Op de trappen zat trouwens ook een man, die zich presenteert als handlezer. Zijn Engels was niet erg gemakkelijk te verstaan, maar ik kon er toch wel uit opmaken, dat ik alle ‘dangers’ achter mij heb gelaten, dat ik een gelukkig mens ben (kan ik beamen) en dat ik 105 word. Mijn god, dacht ik: nog zo’n 40 jaar te gaan! Oh ja en hij zei ook nog, dat ik moeite heb met het aannemen van adviezen. Klopt?
We zijn nu aangekomen bij onze laatste verblijfplaats vóór het resort. Een B&B met de welluidende naam ‘Summit View’. Als het niet regent, wat het doet sinds onze aankomst hier over steiler dan steile weggetjes (de driver is er niet echt blij mee), zal het uitzicht inderdaad adembenemend zijn. Maar eindelijk zijn we nu eens bij een gastvrouw, die vloeiend Engels spreekt; een Srilankaanse, die 30 jaar in Engeland heeft gewoond en voordat ze vijf jaar geleden hierheen kwam, in Frankrijk woonde. We dineren met haar en de twee kinderen; met de zoon van 14, die drietalig is, is het leuk converseren. Zo zien we weer een andere kant van Sri Lanka. Dit is een ontwikkelde, well-todo familie met een kokkie, chauffeur en nog een paar tuinlieden. Het huis is in de jungle gebouwd; hieromheen leven luipaarden, maar goed dat er een stevig hekwerk is!
De volgende dag nog steeds geen uitzicht; we spoeden ons naar de tempel van de tand, het heiligste van het heiligste voor de buddhisten. Een tand van Buddha is helemaal vanuit India via de eerder genoemde koningssteden uiteindelijk hier in Kandy terecht gekomen. De rijk versierde gouden deur naar het relikwie gaat maar 3x per dag open en dan komen mensen offers brengen. We waren net op tijd om het spektakel te zien. Sinds we in Parijs Frères Mariage bezochten, zijn we wat meer thuis in de theecultuur. Dus ook even naar een theecentrum, waar we allerlei Srilankaanse theeën uitzochten. Thee is het belangrijkste exportproduct van Sri Lanka (wiens moeder had niet zo'n theedoosje uit Ceylon?!)Of het wat wordt met een bezoek aan de Royal Botanical Garden vanmiddag is de vraag want het blijft maar regenen….

De m.c.vraag luidt hoeveel buddhabeelden de grottempels van Dambulla bevatten:
a. 17
b. 57
c. 157
d. 217

We zijn er niet zeker van of er in het resort internet is. Zou de ontgiftingskuur ook deleting van de new media omvatten? Je zult het wel merken! In dat geval zal er enige tijd digistilte zijn, wij in diepe meditatie verzonken......

• 24 Januari 2013 - 12:46

Anneke:

Wat een prachtige fresco's! En die foto met die handlezer, geweldig, jij hebt ook altijd van die vreselijk mooie mannen om je heen ;-) !!
    Kussss, ook van Hans en ook aan Dirk

• 24 Januari 2013 - 13:24

Lizzy:

Wederom een mooi relaas, en verduidelijkende foto's.
    Maar Frederike.... kijk je nou bewonderend of argwanend naar de handlezer ???
    Wens jullie veel rust en... in het Ayurvedisch Resort!
    Liefs, Lizzy

• 24 Januari 2013 - 15:13

Gien En Annelies:

Oh, oh ...wat fantastisch mooi en kleurrijk allemaal. Heel indrukwekkend.
    De m.c. Vraag hou ik op D. 217 ( op z'n minst). Het zijn er wellicht nog veel meer als je idd bedenkt dat het 5 grotten zijn en dan nog verdiepingen.
    Interessante ontmoetingen, ook.
    Heel veel genieten en rust in het resort!
    Geen moeite met digistilte, hoor!
    Liefs, Gien & Annelies -XXX-

• 24 Januari 2013 - 17:36

Ineke:

Het ziet er fantastisch uit. 't is dat we volgende week naar New York gaan.....
    Overigens past bij diepe meditatie geen nieuwe media. Geniet met z'n tweetjes van alles wat je te wachten staat. Het lijkt mij heel byzonder. En v.w.b. het niet aannemen van adviezen? daar klopt niets van, anders zou je nu niet in dit soort contreien vertoeven en alle andere dingen aangaan. Lieve groetjes van ons 2

• 24 Januari 2013 - 19:33

Rob:

Mooi verhaal, ik hoop dat de zon morgen doorkomt.
    Aantal buddahbelden is 153 plus 4 van god and godinnen, dan ben bij 157, optie c

• 24 Januari 2013 - 22:32

Tiny:

Wat een fantastische reis jammer dat het weer niet zo mooi is. Volgens mij is optie c de juiste.
    Geniet van het reinigen van lichaam en geest, hierna voelen jullie je weer tien jaar jonger.

• 28 Januari 2013 - 17:17

Anje:

GOede reis en veel plezier! Ik heb 153 boeddha beelden gevonden: There are a total of 153 Buddha statues, 3 statues of Sri Lankan kings and 4 statues of god and goddess. The latter 4 include two statues of Hindu gods, Vishnu and Ganesh. Wikipedia, maar ja jullie zijn daar:-))