De koningssteden Anuradhapura en Pollunaruwa - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu De koningssteden Anuradhapura en Pollunaruwa - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

De koningssteden Anuradhapura en Pollunaruwa

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

22 Januari 2013 | Sri Lanka, Colombo

Dat valt niet mee, een boeiend verhaaltje te schrijven na zó veel indrukken. Het duizelt ons van de ruïnes van paleizen, tempels, stupa's, buddhabeelden enz.enz Afgelopen dagen bezochten we de koningssteden Anuradhapura en Pollunaruwa; een hele kunst om die namen vlot uit te spreken. De eerste stad werd in 437 voor de jaartelling gesticht door een vorst en is zo’n 1400 jaar bestuurd geweest door buddhistische en hinduïstische koningen. Toen een Zuidindiase dynastie het bewind overnam zijn deze vorsten naar Pollunaruwa verhuisd. In Anuradhapura staat een bodhiboom – dit is de ficus religiosa, de boom waaronder de historische buddha zo lang heeft zitten mediteren – van zo’n 2000 jaar oud. Deze plek met tempeltje en buddhabeelden is zeer heilig voor de buddhisten. Er is een niet aflatende stroom van Srilankanen, die offers komen brengen en aan monniken de zegen komen vragen. De gewijde sfeer raakt ons ook, vooral door mijn gedachten bij een paar van mijn familieleden.
Er hangen witte en veelkleurige vlaggetjes. Onze gids geeft uitleg over de buddhistische vlag: blauw=vertrouwen, geel=heiligheid, rood=wijsheid, wit= puurheid en oranje=verlangen. De leeuw komt veelvuldig voor in de friezen rond de bouwwerken. Deze staat symbool voor Sri Lanka en is ook terug te vinden op de Srilankaanse vlag.
In Pollunaruwa zagen we o.a. een vijver in lotusvorm.
En op één van de foto’s zie je mij met mijn hand op een phallisch gevormde steen. Had ik niet moeten doen, is meer voor jonge vrouwen die zwanger willen worden. En na de stenen olifantjes, die een jonge dame besprenkelen, zagen we ook nog heuse olifanten in een nabijgelegen park; kleine oortjes hebben de Srilankese soort. Eén van de vele verkopers wist mij een mooi souvenir te verkopen. Dus tijd weer eens voor een m.c-vraag. Voor wie de regels nog niet kent: diegene die het eerst met het juiste antwoord komt, ontvangt dit kleinood.
Vraag: wat zijn de officiële talen van Sri Lanka?
a. Sinhala en Pali

Rob D. :

Het juiste arwoord is nr 2 tamil en sinhala

• 22 Januari 2013 - 18:26

Anya:

Hoi lieve Dirk en Frederike, we genieten weer mee hoor! Fantastische reis en mooie ervaringen.

• 22 Januari 2013 - 18:48

Ineke:

Hallo lieve luitjes,
    Even een inhaalslag gemaakt qua verhalen en vind het prachtig. Mooie voortzetting en ik blijf jullie volgen.

• 23 Januari 2013 - 05:42

Casper:

Vandaar dat onze nederlandse grondleggers voor rood wit blauw hebben gekozen. Maak er een mooie reis van tot in het hollandsche kus cas

• 23 Januari 2013 - 15:17

Lizzy:

Lieve Dirk en Frederike,
    Wat een mooi en duidelijk verslag; bijzonder wat jullie allemaal zien! De foto's vervolledigen/verduidelijken jullie verhaal! Prachtig!

• 23 Januari 2013 - 20:39

Ineke:

Lieve luitjes, volgens wikipedia heeft Sri Lanka 3 officiele talen: Engels, Indo-Arisch Singalees en het Dravidische Tamil. Dus ik ga voor d. Tamil en Engels want ik wil graag een souvenir maar wel in zwart/wit :-)