Van zwartrijden in Parijs naar kruidnagels - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu Van zwartrijden in Parijs naar kruidnagels - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Frederike - WaarBenJij.nu

Van zwartrijden in Parijs naar kruidnagels

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

20 Januari 2013 | Sri Lanka, Colombo

Dat hebben wij weer! Goedkoop hotelletje genomen in Parijs, want ons bin zunig.
In Grand Hotel Voltaire brachten we de nacht door. Voldoende tijd om de volgende dag rustig aan naar Aéroport Charles de Gaulle te gaan. Bij de metro Charonne bleken geen kaartjes te koop te zijn (pas later hoorden we, dat we even naar de overkant hadden moeten gaan). Iemand hield het poortje voor ons open en daar gingen we! Maar wat blijkt in Nation, waar we moeten overstappen?
Controle!! Zo kwam ons ritje met metro en trein van hotel naar Aéroport Charles de Gaulle ons op 60 euro te staan! Dat viel nog mee, want ze begonnen op 90 euro, maar met wat sputteren en zielig doen (nooit eerder in Parijs geweest….) werd de boete gematigd.
Enfin, Dirk vindt dat ik wat interessanters moet melden, dan deze schaamevolle ervaringen.
In het vliegtuig lezen we een interessant verhaal over de kruidnagel ( Eugenia caryophyllus), die juist in deze periode in Sri Lanka wordt geoogst. Dat gebeurt, wanneer de bloemen nog groen en in de knop zijn. Ze worden vervolgens gedroogd in de zon en dan herken je ze: bruin, houtachtig. In de Ayurveda worden zeer helende kwaliteiten aan de kruidnagel toegeschreven. Dus deze wordt zowel in het eten als in de gezondheidszorg toegepast, bv. bij mensen met tandheelkundige problemen. Heb je kiespijn? Kauw op een kruidnagel! Hoe de kruidnagel, die niet inheems is, in Sri Lanka terecht is gekomen, is niet bekend. Mogelijk door de Engelsen, die ‘botanica gardens’ aanlegden in Sri Lanka, misschien al door de Hollanders, die de zaden zouden hebben meegenomen van de Molukken. In elk geval hebben de Hollanders tijdens de VOC (1640-1795) druk handel gedreven met de kruidnagel, waarbij zij misselijk makende praktijken niet uit de weg gingen. De kruidnagelboom, die spirituele betekenis had voor de eilandbewoners, werd geplant bij de geboorte van een kind. Maar omdat de Hollanders de handel volledig beheersten, moesten zij de opbrengst wel illegaal verkopen en dat kwam hen vaak op gevangenisstraf te staan. Er werden door de Hollanders zelfs speciale gevangenissen voor gebouwd, waar soms zelfs als afschrikking wilde dieren werden losgelaten. Leuk hè om straks zo als – weliswaar geëmigreerde – Hollander Sri Lanka binnen te komen!