De Borobudur - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Frederike - WaarBenJij.nu De Borobudur - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Frederike - WaarBenJij.nu

De Borobudur

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

13 Februari 2011 | Indonesië, Yogyakarta

Dag 9
Zes uur ’s morgens lopen we naar de Borobodur. Het is net licht en nog heerlijk rustig. Op de achtergrond de Merapi, die zich gelukkig rustig houdt.
De Borobodur is een van de grootste boeddhistische tempels ter wereld. Een 9 verdiepingen tellende trappyramide, die rond het jaar 800 werd gebouwd; een onvoorstelbare prestatie voor die tijd.
De plattegrond van het complex heeft de vorm van een mandala, een geometrische figuur die voor meditatie wordt gebruikt. 2 miljoen blokken vulkanische gesteente is hiervoor aangevoerd! De vier zijden zijn elk 110 meter lang. Van de reliëfs aan de onderkant – het Domein van de Wellust – is weinig meer over. Misschien werden de afbeeldingen aanstootgevend gevonden? De volgende vier terrassen vormen reliëfgaanderijen, die het aardse bestaan verbeelden. Deze gaan over het leven van de historische Boeddha en over zijn zoektocht naar wijsheid en verlichting: het Domein van het Aardse Bestaan. De bovenste drie terrassen zijn rond; hier staan stupa’s met in elk een boeddha. De tempel wordt vervolgens steeds abstracter en daarmee begint het Domein van het Vormloze. De bovenste grote stoepa is van binnen leeg. Die bevat het niets: het nirvana. Door de vele afbeeldingen is de Borobudur een belangrijke bron van historische informatie: huizen, schepen, kleding, muziekinstrumenten en dansen geven een beeld van het Javaanse leven in de 9de eeuw.
Maar wie was de boeddha eigenlijk? Hij was een Indische prins, Siddharta Gautama genaamd, die alle rijkdom van het hofleven achter zich liet om erachter te komen, waardoor het lijden van de mens veroorzaakt wordt. Er zijn afbeeldingen van ontmoetingen met een zieke, een oude en dode man. Na langdurige meditatie onder de ‘boddhi’boom kwam hij tot inzicht en wijsheid en raakte hij verlicht. Er is veel overeenkomst met de spirituele aspecten van het enneagram. Ook daar gaat het om het loslaten van (althans zich niet meer laten beheersen door) onze emoties als woede en angst, en onze donkere kanten, waardoor innerlijke vrede kan worden bereikt.Levensgrote boeddhabeelden geven verschillende mudra’s te zien. Mudra's zijn houdingen van het lichaam die lichaamsenergieën of een stemming kunnen beïnvloeden. Zo zien we die van het contact met de aarde, van het onderwijs, van de liefde en van de meditatie; de mudra van het Wiel der Wet is te vinden in de stupa’s in de boventerrassen. Wie hier meer over wil weten, raadplege: http://www.sleuteltotinzicht.nl/s56-011.htm. In de loop van de ochtend kwamen er busladingen met schoolkinderen, waarvan er heel wat weer met ons op de foto wilden, altijd even goedlachs en vrolijk. De Indonesische kinderen zijn werkelijk hartverwarmend en er zijn er zo veel!!
De Borobodur maakte veel indruk op ons, zeker nadat we daarna ook nog de Prambanan hadden bezichtigd, een hindoeïstisch tempelcomplex dat helaas door een aardbeving in 2006 zwaar is beschadigd. Indrukwekkend zijn de tempels zeker, maar ze zijn gebouwd in een streven om groter en machtiger te zijn dan de Borobudur, vanuit afgunst dus. Bovendien is het hindoeïsme een meergodengeloof, dat ons althans minder aanspreekt. Het heeft meer iets weg van sprookjes, zo hebben de drie belangrijkste goden hun eigen rijdieren: de stier, de zwaan en de adelaar. Het kan ook zijn, dat door gebrek aan kennis de symboliek ons ontgaat. Het boeddhisme daarentegen is geen geloof, maar een levensfilosofie en –leer, die zo realistisch is als het leven (en de dood) zelf.

Vooruit, maar weer eens een mc-vraag:

De bodhiboom is een:
a. ficus lyrata
b. teakboom
c. ficus religiosa
d. ginseng

• 13 Februari 2011 - 14:57

Annet:

Wat een indrukken! Ik kan me voorstellen dat jullie je ogen uitkijken.

• 13 Februari 2011 - 22:28

Casper:

Het ziet er inderdaad adembenemend uit. Leuk dat je op dit moment een stukje schrijft over het boedisme ik ben net begonnen met het lezen van de biography van de Dalai Lama. genaamd: My spiritual journey geschreven door Sofia Stril-Rever (ISBN:978-0-06-196022-2) een aanrader voor ieder de het interresant vind om meer over de levensstijl te leren en meer wilt weten over deze bijzondere man.

• 18 Februari 2011 - 11:52

Frederike :

Hey Annet,
    Weet jij het antwoord op de tweede
    mc-vraag niet? Kijk bij het vorige verslag.
    Als iemand het moet weten, dan jij wel!