De eerste dagen op Sumatra - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Frederike - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Sumatra - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Frederike - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Sumatra

Door: Frederike

Blijf op de hoogte en volg Frederike

07 Februari 2011 | Indonesië, Samosir

Gelukkig een goed internetcafe gevonden! Hier komt het verslag van de eerste drie dagen.
Dag 1: Op het vliegveld van Medan op Sumatra, worden we opgevangen door onze reisleider Suryadi, en met ons veertienen in een comfortabele bus geleid. De tocht gaat eerst door deze miljoenenstad (ruim drie miljoen, en daarmee de derde grootste stad van Indonesië). Het neemt dan ook uren voordat we de stad uit zijn. Het wegtransport is fascinerend: busjes, becaks, brommertjes met soms een gezin van vijf personen erop. Onderweg naar het eerste dorpje, Bohorok, zien we onafzienbare rijen huisjes, palmboomplantages en veel weelderig groen; en kinderen, heel veel kinderen! Suryadi blijkt van alles wat groeit en bloeit verstand te hebben en toont ons de vrucht van de palmboom, waaruit olie wordt gewonnen, de enorme vrucht van de cacaonoten (zie foto); de rubberbomen die dagelijks moeten worden afgetapt.
Dag 2 is het vroeg opstaan, want we gaan het opvangcentrum voor de oran oetans bezoeken. We hebben geluk, want we zien er aardig wat, o.a. een moeder met jong. In hoeverre dit georchestreerd is, weten we niet, maar bij ons komt de associatie met de boerenact van Paul van Vliet op, over die boer die spuitbussen met mestgeur had om de toeristen onder de indruk te brengen. Niettemin was het fascinerend om deze dieren, die voor 96% dezelfde genen als wij hebben, van zo dichtbij te zien. En wie kijkt er nou eigenlijk naar wie? Ook de natuur in de jungle is indrukwekkend, met zijn enorme Merantibomen en kabelvormige lianen.
In de middag rijden we via Medan (waar we helaas afscheid moeten nemen van een van onze medereizigers, die door familieomstandigheden teruggaat) naar het dorpje Berastagi, dat op een hoogvlakte ligt. Het verkeer is één niet aflatende stroom van auto’s, brommers, busjes en karretjes. Ook zien we een rubberveiling, die langs de kant van de weg plaatsvindt. Het is mistig en al bijna donker als we aankomen, en kunnen dan de twee nabijgelegen vulkanen niet zien. Sumatra heeft 19 vulkanen en wordt daardoor de ‘ruggegraat’ van de archipel genoemd.
Dag 3: ’s Morgens kunnen we links de Sinabung en rechts de Sibayak wel zien, allebei flink aan het roken. Vandaag gaat de reis naar het Tobameer. Onderweg bezoeken we een Batak-dorp. De mensen wonen hoog boven de grond in traditionele houten paalwoningen. Acht gezinnen van dezelfde familie bij elkaar! Elk gezin beschikt over zo’n 12 vierkante meter in de open ruimte; er hangt alleen een gordijntje voor de bedstee. Stellen wij ons dat eens voor met onze families! De daken zijn gelaagd, het eerste dak is om de geesten van de overleden familieleden te respecteren, onder de tweede laag wonen de goden. De Batakkers zijn in het algemeen christelijk, maar het animisme hebben zij niet opgegeven! Als er koppen van waterbuffels op de dakpunten zitten, is dat een teken van rijkdom. Daarna bezoeken we ook nog een voormalig Batak Paleis, dat van 1624 tot 1947 als zodanig dienst heeft gedaan. Eén van de bouwwerken was voor de 24 bijvrouwen van de koning, waar ze rijst stampten en met de zelfde stokken aanlokkelijke geluiden voor de koning konden maken, in de hoop voor een nacht zijn gade te mogen zijn. Er worden op Sumatra twee soorten rijst verbouwd: de orysa montanya, die alleen boven de 700 meter (boven zeespiegel) groeit en dus niet in het water staat en de orysa sativa, bekend van de sawa’s. Bijna elk plekje van het land wordt benut, de vulcanische grond is hier heel vruchtbaar en geeft vaak twee oogsten per jaar. Zo zagen wij koffie-, tabaksplanten, allerlei soorten groenten en vruchten, onder meer de durian (zie foto), die wel de koning van de tropische vruchten wordt genoemd. Na opening haal je met je vinger een stukje vruchtvlees eruit en dat zuig je op. Onze eindbestemming vandaag is Hotel Toledo op het eiland Samosir in het Tobameer. Dit meer is ontstaan door een gigantische vulkaanuitbarsting, zo’n 75.000 jaar geleden; zoiets willen wij niet meemaken. Het meer is 1100 vierkante kilometer! Dat Indonesië vulkanisch is weet langzamerhand iedereen wel, maar hoeveel actieve vulkanen zijn er eigenlijk?

En dan volgt hier de eerste mc-vraag:
Hoeveel actieve vulkanen heeft Indonesië?

a) 29
b) 49
c) 149
d) 229

• 08 Februari 2011 - 08:09

Liesbeth En Willem:

Jammer nog geen verslag, wel een mooie foto. Volgen jullie uit een warm S.A.

• 08 Februari 2011 - 18:25

Melchior:

Klinkt allemaal erg goed oudjes! En mooie foto's, zeker die van King Kong!
    Met het hele gezin op 12m2? lijkt me wel heel ambitieus! zeker als we al na een dag op 45m2 frictie krijgen ;)
    Hoeveel actieve vulkanen heeft indonesie? ik zou zeggen een hoop! Ik ga voor antwoord c, 229
    Geniet er lekker van en ik ben erg benieuwd naar de volgende verhalen!
    Dikke kus, Mel

• 08 Februari 2011 - 22:47

Hansje:

Fijn van jullie te horen. Prachtig de foto's met vruchten en natuurlijk de orang's.
    Ik ben het met Mel eens wat de vulkanen betreft.nl honderden!
    Tot later en liefs jullie zusje

• 10 Februari 2011 - 17:55

Heleen:

Alles zo herkenbaar .Zelfde plekken geweest .Bij ons had een aap een rugtas gepakt van een van de toeristen en gooide stuk voor stuk de inhoud (paspoort,camera enz) de diepte in.Vergeten jullie te waarschuwen .Gelukkig is het jullie niet overkomen.Helaas moet je niet alleen voor de apen alert blijven in Indonesië.Maar goed ,dat geldt voor ieder toeristisch oord.

• 10 Februari 2011 - 19:40

Annet:

Wat een inspirerende foto's, al die zuivere kleuren en vormen, prachtig!
    Ik denk dat Indonesie honderden vulkanen heeft, dus ik ga voor d.
    Frederike, ik heb alsnog je emailkaarten ontvangen, erg leuk.
    Veel plezier daar!

• 16 Februari 2011 - 11:54

Lidewij:

Super leuk jullie reisverslagen te lezen en foto's te bekijken!
    Ik heb de MK vraag even gegoogled... meer dan 150 actieve vulcanen (echt veel!!!) dus antwoord d :-) Maar dat was al twee keer geraden.
    Geniet van jullie reis!

Groetjes Lidewij